Napisao: Danielle Newport Fancher

Imam veliku listu okidača migrene. Napad migrene mi najčešće uzrokuju nedostatak sna, stres, propuštanje obroka, dehidracija, jedenje mlečnih proizvoda ili bilo čega sa puno šećera, ne pravljenje dovoljno pauza tokom dana i letenje.

Pored mojih uobičajenih okidača, doživljavam i napade migrene kao odgovor na neke retke okidače koji bi vas mogli iznenaditi.

Evo nekoliko iznenađujućih stvari koje pogoršavaju moje napade migrene.

1. Vežbanje

Znate onaj osećaj kada ste upravo završili odličan trening, energija vam juri kroz telo i obuzme vas uzbuđenje zbog postizanja nečeg pozitivnog? Ja znam.

Nekada sam volela osećaj kada sam slomljena posle treninga. Osećala bih se energično.

Nažalost, godinama nisam iskusila taj osećaj. Zbog migrene, kada završim trening, obuzima me iscrpljenost. To je vrsta iscrpljenosti zbog koje se osećam kao da jedva stojim uspravno.

Glava mi postaje teška i osećam se kao da ću biti srušena na zemlju. Tada se javlja bol. Osećam oštar bol oko očnih duplji i potiljka.

Umesto da se osećam ushićeno nakon treninga, osećam se poraženo. To se dešava nakon što trčim, skačem, vozim biciklu ili radim kardio vežbe. Tako, fakultetski sportista, kakav sam nekada bila, ne može više da trči ni nekoliko minuta.

Kako se snalazim? Pronašla sam druga sredstva za vežbanje koja su efikasna, ali ne pokreću moj bol. Joga (čak i Bikram joga) i pilates čine da se osećam uspešno bez izazivanja većeg bola. Jedino upozorenje je da moram biti oprezna i da izbegavam stajanje na rukama ili naopake pokrete koji mi izazivaju povećani pritisak na glavu, jer ovo pokreće moj bol. Uz Bikram jogu mogu se čak i oznojiti bez ikakvih problema.

S tim u vezi, ono što deluje (ili ne deluje kod mene) može biti potpuno drugačije za druge koji žive sa hroničnom migrenom.

2. Smanjenje stresa

Pomislili biste da bi najstresniji trenuci u mom životu pokrenuli napade migrene. Ali zapravo sam otkrila da migrena kreće neposredno po završetku stresnog događaja.

Ovo je bilo tačno dok sam bila mlada i školovala se. Kada bih završila poslednji završni ispit, počela bi moja migrena. Slično tome, nakon stresne radne nedelje ili teških ličnih okolnosti, migrena uvek započinje.

Često su ove stresne situacije neizbežne. Tokom ovih trenutaka pokušavam da se usredsredim na vežbe disanja i pišem da bih izbacila svoje frustracije i anksioznost.

3. Promene atmosferskog pritiska

Možda deluje čudno, ali promene vremena mogu pokrenuti moju migrenu.

Uglavnom mogu da predosetim kišu ili pad temperature, jer osećam promene pritiska u glavi. Ponekad, čak i dan ranije, osetim da nešto dolazi. Kada temperatura padne ili se poveća za 10 do 15 stepeni, to često pokreće novu migrenu.

Kao rezultat toga, često se krijem od vremenskih uslova.

4. Parfemi

Ništa nije gore nego kada neko napravi „oblak“ od parfema ili slučajno uđem u deo sa parfemima u prodavnici. Čak mi je i šetnja u blizini prodavnice sa parfemima pretnja. Mirisi mogu trenutno pokrenuti migrenu ili pogoršati moj postojeći migrenski bol.

Prilično sam osetljiv na mirise. Zbog ovoga sam u životu morala da tražim od ljudi da ne nose određene parfeme. Takođe im kažem da ne pale mirisne sveće, dok su sa mnom.

Često sam prisiljena da pokrijem lice kada se vozim javnim prevozom sa nekim ko prejako miriše.

5. Jarka, žuta ili trepćuća svetla

Volim tamu. Izbegavam oštro žuto osvetljenje ili jako osvetljenje u bilo kojoj prilici. Baš kao što je moj nos osetljiv na mirise, moje oči su osetljive na svetlost - a sve zahvaljujući mojem migrenskom mozgu.

Kada vidim da hitna pomoć ide ulicom ili čak trepćuće svetlo na biciklu, moram da pokrijem oči. Čak i tada, treptanje se nastavlja dok su mi oči zatvorene.

Svetlost sa ekrana moje elektronike takođe smeta mojoj glavi. Tako su moji telefoni, računari i TV ekrani uvek smanjeni na najniži nivo osvetljenosti. Čak sam na monitore računara stavila zaštitnike ekrana radi dodatne zaštite od svetlosti.

Mnogi imaju iznenađujuće pokretače

Dok sam pisala ovaj članak, postavila sam pitanje putem Instagrama o iznenađujućim stvarima koje pokreću migrenu kod drugih.

Neki od iznenađujućih pokretača uključuju ležanje na ravnom, sunce, visoki tonovi, ponavljani zvukovi, dubok san, kiša, duge vožnje automobilom, pivo, skakanje, kosa jako vezana u rep, dim, limeta, meso jakog ukusa, seks i bela čokolada.

Jasno je da su naši pokretači različiti i ima ih puno. Važno je da svi poštujemo okidače jedni drugih, kakvi god oni bili. I u idealnom slučaju, možda se svi možemo složiti da prestanemo da nosimo parfem oko ljudi sa migrenom.

NPS-IE-NP-00127 November 2020